De Britse herenmodeontwerper Tom Cridland heeft een uniseks trui gelanceerd met een garantie van 30 jaar, om duurzame mode te promoten. Het doel van Cridland was om een duurzaam kledingstuk te creëren dat “een leven lang meegaat”, als reactie op de toenemende tendens naar wegwerpmode.

30 jaar Sweatshirt van Tom Cridland
“Ik ben in de mode-industrie steeds meer vertrouwd geraakt met het concept van ingebouwde veroudering – kledingmerken die hun kledingstukken bewust maar een bepaalde tijd laten meegaan, zodat klanten gedwongen worden terug te keren en meer te kopen,” vertelde Cridland aan Dezeen.
“Ik denk dat het concept verspillend en onnodig is, vooral voor garderobe-nieten zoals sweatshirts.”
Cridland begon een jaar geleden met zijn gelijknamige herenmodemerk en zijn chino’s worden sindsdien gedragen door acteurs als Leonardo DiCaprio, Ben Stiller, Jeremy Piven en Daniel Craig.
De stof is gemaakt van 80 procent organisch katoen en 20 procent polyester, waarbij een siliconenbehandeling op het materiaal is aangebracht om krimpen te voorkomen. De ontwerper werkte samen met Portugese ambachtslieden om een hoogwaardige stof te creëren die zowel duurzaam is als bestand tegen slijtage.



Ze gebruiken een traditionele breitechniek om lussen te vormen op de achterkant van de stof van het sweatshirt – een stijl die wordt aangeduid als “loopback”.
“We gebruiken drie fijne garens van deze lusjesstof om materiaal voor onze sweatshirts te maken dat er steeds beter uitziet naarmate het ouder wordt”, aldus Cridland.
Zoals de naam al aangeeft, worden de kledingstukken geleverd met een garantie van 30 jaar, zodat de drager zijn of haar sweatshirt gratis kan laten repareren – om te voorkomen dat hij of zij het weggooit.
“Als ze, zonder betekenis, het sweatshirt een beetje laten scheuren, zullen we het onmiddellijk repareren en betalen voor de retourzending,” zei Cridland.
“In het onwaarschijnlijke geval dat de elleboog van het sweatshirt wordt gedragen, naaien we een mooie elleboogvlek die alleen maar bijdraagt aan het uiterlijk van het kledingstuk.”
Cridland lanceerde The 30 Year Sweatshirt op het crowdfunding platform Kickstarter, waarmee meer dan £6000 van de £50,000 doelstelling van het project werd opgehaald ten tijde van de publicatie – met nog 20 dagen van de campagne over.
